Laadpalen bestaan grofweg in 2 groepen: de “gewone” laadpalen en de slimme laadpalen.
De gewone laadpaal verschilt van de slimme laadpaal hoofdzakelijk door het gebrek aan communicatie. Een gewone laadpaal zet je net zoals de friteuse of microgolf aan/ af zonder rekening te houden met andere factoren.
Een slimme laadpaal ‘weet’ anders dan een domme laadpaal dat hij het beste tussen 11 uur ’s avonds en 7 uur ’s ochtends kan laden in verband met het daltarief. Daardoor bespaart de gebruiker enorm op energiekosten en wordt ook gelijk het stroomnet ontzien tijdens een piek.
Maar een slimme laadpaal kan met nog meer dingen rekening houden. Heeft de gebruiker zonnepanelen op het dak? Dan kan er voor gekozen worden om zoveel mogelijk gebruik te maken van de duurzame stroom voor het opladen van de auto.
Ook heeft een slimme laadpaal vaak de optie Dynamic Load Balancing,
Met deze functie bepaalt de laadsnelheid van je elektrische wagen automatisch in
functie van de beschikbare capaciteit. Zo geraakt de netwerkaansluiting nooit
overbelast. Hoe lager het elektriciteitsverbruik in huis, hoe hoger de
laadsnelheid van je wagen.
In de toekomst zullen laadpalen je auto niet alleen slim opladen, maar kunnen ze ook
energie uit je auto gebruiken, bijvoorbeeld om pieken in het elektriciteitsnet op te
vangen of als backup wanneer de stroom uitvalt. In theorie zou je elektrische auto’s
ook kunnen gebruiken om een overschot aan wind- en zonne-energie tijdelijk op te
slaan om dat op een later moment weer aan het netwerk terug te leveren. We
spreken dan over bidirectioneel laden en de techniek erachter wordt vaak vehicle to
grid (van auto naar netwerk) of kortweg V2G genoemd.
Ben je een zakelijke gebruiker? Kies dan voor een laadpaal met automatische
facturatie!
Al onze laadpalen zijn compatibel met de EMS “Flexio” (van Lifepowr).
Om volledig correct te zijn, zouden we eigenlijk onze titel moeten veranderen in “laadstations” . Omdat een muur gemonteerde versie eigenlijk geen “paal” heeft. Om het simpel te houden gebruiken we de term ”laadpalen” voor alle plaatsingsmethodes.
Laadpalen bestaan grofweg in 2 groepen: de “gewone” laadpalen en de slimme laadpalen.
De gewone laadpaal verschilt van de slimme laadpaal hoofdzakelijk door het gebrek aan communicatie. Een gewone laadpaal zet je net zoals de friteuse of microgolf aan/ af zonder rekening te houden met andere factoren.
Een slimme laadpaal ‘weet’ anders dan een domme laadpaal dat hij het beste tussen 11 uur ’s avonds en 7 uur ’s ochtends kan laden in verband met het daltarief. Daardoor bespaart de gebruiker enorm op energiekosten en wordt ook gelijk het stroomnet ontzien tijdens een piek.
Maar een slimme laadpaal kan met nog meer dingen rekening houden. Heeft de gebruiker zonnepanelen op het dak? Dan kan er voor gekozen worden om zoveel mogelijk gebruik te maken van de duurzame stroom voor het opladen van de auto.
Ook heeft een slimme laadpaal vaak de optie Dynamic Load Balancing,
Met deze functie bepaalt de laadsnelheid van je elektrische wagen automatisch in
functie van de beschikbare capaciteit. Zo geraakt de netwerkaansluiting nooit
overbelast. Hoe lager het elektriciteitsverbruik in huis, hoe hoger de
laadsnelheid van je wagen.
In de toekomst zullen laadpalen je auto niet alleen slim opladen, maar kunnen ze ook
energie uit je auto gebruiken, bijvoorbeeld om pieken in het elektriciteitsnet op te
vangen of als backup wanneer de stroom uitvalt. In theorie zou je elektrische auto’s
ook kunnen gebruiken om een overschot aan wind- en zonne-energie tijdelijk op te
slaan om dat op een later moment weer aan het netwerk terug te leveren. We
spreken dan over bidirectioneel laden en de techniek erachter wordt vaak vehicle to
grid (van auto naar netwerk) of kortweg V2G genoemd.
Ben je een zakelijke gebruiker? Kies dan voor een laadpaal met automatische
facturatie!
Al onze laadpalen zijn compatibel met de EMS “Flexio” (van Lifepowr).
In de toekomst zullen laadpalen je auto niet alleen slim opladen, maar kunnen ze ook energie uit je auto gebruiken, bijvoorbeeld om pieken in het elektriciteitsnet op te vangen of als backup wanneer de stroom uitvalt. In theorie zou je elektrische auto’s ook kunnen gebruiken om een overschot aan wind- en zonne-energie tijdelijk op te slaan om dat op een later moment weer aan het netwerk terug te leveren.
We spreken dan over bidirectioneel laden en de techniek erachter wordt vaak vehicle to grid (van auto naar netwerk) of kortweg V2G genoemd.
Ben je een zakelijke gebruiker? Kies dan voor een laadpaal met automatische
facturatie!
Al onze laadpalen zijn compatibel met de EMS “Flexio” (van Lifepowr).
Ontdek hier enkele voordelen die laadpalen u te bieden heeft:
Laadpalen stellen je in staat om elektrische voertuigen op te laden, waardoor je bespaart op brandstofkosten en bijdraagt aan een verminderde uitstoot van schadelijke stoffen.
Een laadpaal kan worden geïntegreerd met je zonnepanelen, waardoor je de opgewekte zonne-energie rechtstreeks kunt gebruiken om je elektrische voertuig op te laden. Dit verhoogt het rendement van je zonnepaneleninstallatie.
Met een laadpaal kun je je elektrische voertuig opladen met zelfopgewekte zonne-energie, waardoor je minder afhankelijk wordt van het reguliere elektriciteitsnetwerk en je zelfvoorzienendheid vergroot.
Moderne laadpalen kunnen worden opgevolgd en beheerd via een online platform, zodat je op elk moment kunt controleren hoeveel energie er wordt verbruikt en hoe de laadsessies verlopen, zelfs als je niet fysiek aanwezig bent bij de laadpaal.